Dag 13 : Yosemite NP

23 juli 2010

Ja, ja. Weeral een strak blauwe hemel deze ochtend. We treffen het echt wel met het weer, tijdens deze hele vakantie eigenlijk al.

En weeral gaan we onze planning aanpassen. Bij het uitstippelen van de reis hadden we gedacht om naar de Tioga Pass te rijden en daar een wandeling toe doen. Maar de vallei zelf is ook mooi ... en het idee van een rustige dag is ook aantrekkelijk. Keuzes, keuzes, keuzes. De vallei wint.

De shuttle bus laten we voorlopig aan ons voorbij rijden. De spieren voelen goed aan na de wandeling van gisteren en we vertrekken te voet richting Yosemite Village.

Eerst gaan we door Cook's Meadow. En daar zitten deze ochtend weer reeën.

Het kost wat moeite maar het lukt uiteindelijk toch om ook een mooie vlinder op de foto te krijgen.

In de struiken rondom de weide krioelt het van de vogeltjes maar die zijn wat moeilijker op foto vast te leggen.

Western Tanager

Yosemite Village is niet zo groot. Je vindt er onder andere enkele winkeltjes, een postkantoor, visitor center, museum en je kan er iets eten.

We bezoeken eerst het visitor center. Hier wordt perfect uitgelegd hoe deze vallei ontstaan is. Uit ervaring weten we al dat de films in de visitor centers uitstekend zijn. We gaan dus ook de film bekijken die je naar alle hoeken van het park brengt.
Aansluitend gaan we naar het museum (ligt naast het visitor center).
Het Yosemite Museum behandelt de geschiedenis van de oorspronkelijke bewoners van het gebied, de Miwok en Paiute indianen. Er zijn allerhande gebruiksvoorwerpen te zien.

Achter het museum ligt het Indian Village of the Ahwahnee waar je verschillende gebouwen/bouwstijlen van de Miwok indianen kan zien. De Miwok was geen rondtrekkende stam. Hun woningen werden steviger gebouwd, met hout en schors.

Inmiddels is het al middag. Bij Degnan's Deli halen we iets om te eten. Ik heb een heerlijke sandwich en Sander een soort taco. We zoeken buiten naar een tafeltje. Het is erg druk dus we delen een tafel met een koppel uit Italië, vriendelijk mensen maar we hebben communicatieproblemen (dat blijkbaar nauwelijks Engels verstaat, Frans is ook moeizaam en ja Italiaans kennen wij dan maar een paar woorden).

Met volle buikjes trekken we verder richting Curry Village. Overal tussen de struiken ritselt het. Neen weer geen beer (wat Sander zeer spijtig vindt), maar chipmunks en eekhoorns.

Het is echt warm vandaag, een dikke 35 °C dus verkoeling is zeker welkom. Deze ochtend hebben we ons zwemgerief en een handdoek in de rugzak gestoken. Bij de Stoneman Bridge kan je gemakkelijk bij de Merced River komen. Voordat ik helemaal in het water spring, toch maar even voelen met mijn dikke teen. Mijn God, het water is ijskoud. Ik houd het dan maar bij pootjebaden maar Sander laat zich niet stoppen door volgens hem 'gewoon lekker fris' water. Op de bodem van de rivier zie ik iets blinken. Tussen het zand liggen piepkleine stukjes goud.
Nu rijk zijn we er niet van geworden.

Op weg naar Curry Village komen we nog een ree tegen.
Het arme beestje wordt opgejaagd door enkele toeristen. Grr, kunnen die niet gewoon in stilte en vanop afstand genieten?

We kopen ons een heerlijk ijsje en gaan daarna met de shuttle bus terug naar ons hotel.

Na het avondeten trekken we weer naar Cook's Meadow. We willen graag foto's maken van Half Dome bij zonsondergang. Maar we zijn wat te vroeg.

Terwijl we wachten, maakt Sander nog wat foto's van eekhoorns en vogels.

En dan is het zover, we sluiten met dit beeld onze dag af

Geplande route : 96 km - effectief : 0 km
Hotel : Yosemite Lodge at the Falls (huidige naam: Yosemite Valley Lodge)